سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با 3dsmax5

مقدمه

از برنامه 3dsmax5برای ایجاد مدلهای سه بعدی با کیفیت حرفه ای یا تصاویر ساکن شبه واقعی یا متحرک سازی با کیفیت فیلم بر روی کامپیوترهای شخصی استفاده نمائید.

ایجاد اشیاء

در محیط 3dsmax5اشیاء را در داخل نماها (دیدگاهها ) ایجاد می کنید.اتدا ابزارهای مناسب تولید شیء‌را انتخاب نموده و سپس اشیاء دلخواه را ایجاد می کنید .حتی ممکن است شکل هندسی ایجاد شده در یک محیط دیگر را به محیط3dsmax5وارد کنید..پارامترهای مربوط به شیء را در قسمتهای مختلف پانل فرمان تنظیم می کنید .اشیایی که ایجاد می کنید ممکن است از نوع سطوح (Surface)یا از نوع باریکه (Spline)باشند یا شکل هندسی دو و سه بعدی باشند که به هر حال همه آنها در یک فضای سه بعدی قرار می گیرند .اشیاء در نماها به شکل قاب سیمی،سایه زده یا به هر دو روش نمایش داده می شوند.

نورها و دوربینها

اشیاء نوری را به صحنه ها اضافه می کنید تا سایه ها و نورپردازی را تکمیل نمایید . همچنین دوربینهایی در صحنه ایجاد می کنید تا حرکت موجود در صحنه را ضبط نمایند.

مواد و جلوه ها :

بک کمک مواد می توان سطوح شکل هندسی را حیات بخشید .این مواد را در محیط Material editorایجاد و ویرایش نموده و سپس به صحنه اعمال می کنید.همچنین جلوه هایی خاص نظیر سیستم های ذره ای ،اتمسفر و غیره را تولید و در صحنه قرار می دهید.

متحرک سازی:

هنگامیکه صحنه آماده و اشیاء درمکان مناسب قرارداشته باشندمی توانید از طریق متحرک سازی فریم کلیدی نوعی تداعی حرکت را ایجاد نمائید.دکمه Auto key را فشار داده وسپس اشیاءمورد نظردرصحنه را انتخاب می کنید.اشیاءرادربسترزمان جابجا نموده،چرخانده یامقیاس دهی می کنیدتامتحرک سازی دلخواه ایجادگردد.سایر پارامترهای یک شیء مانندخصوصیات ماده آن را نیز می توان در بستر زمان متحرک سازی نمود.

همچنین در حالت set key animatorکه نوعی متحرک سازی حالت به حالت است ابتدا حالت را به کاراکتر نسبت داده و سپس کلیدهای متحرک سازی را در شیارهای دلخواه ایجاد می کنید .لغزنده زمان به شما اجازه می دهد تا بستر زمان در هر مقطع از عملیات متحرک سازی را انتخاب یا فعال نمائید .به کمک دکمه Auto keyعملیات متحرک سازی به روش خودکار اجرا می گردد اما در حالت set keyمتحرک سازی را به روش دستی و غیر خودکار تنظیم می کنید
شبیه سازی رویه ها :

انواع دیگری از متحرک سازی در محیط 3dsmax امکان پذیر است .شبیه سازی های دینامیک را با استفاده از Gravityوsoft bodiesانجام می دهید.

قیدها و کنترل کننده ها

می توانید کنترل کننده ها و قیدهای حرکتی را به شیارهای متحرک سازی اضافه نموده تا متحرک سازی را به روش واقعی تر نزدیک نمایید.

تغییر دهنده های متحرک سازی

به کمک تغییر دهنده های متحرک سازی می توانید سر یک کاراکتر را وارد کنید که هماهنگ با لبه های وی وبا یک ریتم خاص تغییر شده باشد.

متحرک سازی دوربین

دوربین ها می توانند در فضاهای مجاور پرواز کنند . می توانید حرکات دوربین مجازی را با حرکات ضبط شده توسط همان دوربین هماهنگ نمایید.

رندر

پس ازتکمیل متحرک سازی طی عملیات رندر(rendering)توالی نهایی فیلم راایجادمی کنید .

خروج نهایی متحرک سازی ممکن است یک فایل فیلم یا توالی از تصاویر ساکن باشد.

می توانید کیفیت تصویر نهایی را بدلخواه تغییر دهید .حتی پس از عملیات رندر می توانید جلوه هایی مانند BlurوGlowsیا تصحیح رنگ را اضافه نمائید .حتی می توانید خروج نهایی رابه یک برنامه دیگر صادر نمایید.



نمادها(دیدگاهها)

هنگامیکه برنامه3dsmaxراراه اندازی می کنید،رابط کاربرآن رابه شکل پیش فرض مشاهده می فرمایید . این رابط دربر گیرنده چهارنمای مختلف است که با ابزارها و کنترل های متنوع احاطه شده اند .این نماها در حقیقت پنجره شمابه دنیای گرافیکهای سه بعدی است.

نام هر یک از نماها در قسمت سمت چپ بالای همان نما قابل مشاهده است.

بسادگی می توانید صقحه بندی پیش فرض نماها ،ابزارها و کنترل ها را تغییر دهید..کافی است صفحه بندی دلخواه زرا ایجاد نموده ،یا یک صفحه بندی از قبل آماده را بارگذاری نمایید . حتی ممکن است بخواهید رنگ وظاهر عناصر رابط کاربر را تغییر داده یا فایلهای رابط کاربر سفارشی را تهیه و بارگذاری شکل های هندسی را در نماها ممکن است در حالت قالب سیمی (Wire frame)با حالات مختلف سایه زدن (Shaded)نمایش دهید.
البته حالت Eged _ fece به شما اجازه می دهد تا ساختار قاب سیمی را همرا هشیءسایه زده و همزمان مشاهده نمائید . هر نما ممکن است صحنه را از عقب و جلو یا چپ و راست یابال و پایین نمایش دهد.همچنین می توان صحنه را از زوایای مختلف مانند پرسپکتیو ،منبع نوری یا دوربین یا زاویه دلخواه مشاهده نمود.در ضمن امکان تغییر اندازه
هر یک از نماها (دیدگاهها)وجود دارد .کلیک راست برروی نام هریک از دیدگاهها یک منوی فرعی شامل گزینه های متعدد ظاهر می سازد .فرمانConfigure امکانات پیکربندی دیدگاه منتخب را در اختیار شما قرار می دهد . این امکانات در پنجرهViewport configuration قراردارد .به کمک تصاویر نقش بیتی می توانید پشت زمینه مناسب را برای دیدگاهها ایجاد یا وارد نمایید . هر دیدگاه ممکن است پشت زمینه جداگانه ای داشته باشد .
بترتیب Views_____viewport backgroundدر نوار منو را کلیک می کنید تا کادر تبادلی آشکار گردد.پایین این کادر تبادلی منوی کوچک مقابل عبارت Viewport را کلیک نموده و نمای دلخواه را انتخاب می کنید.سپس دکمه Devices Tilesرا کلیک نموده و پشت زمینه دلخواه را انتخاب می کنید . سرانجام تنظیمات دیگر را تغییر می دهید.پشت زمینه های آماده در پوشه Mapsدر دیسک سخت ذخیره می شوند.



کنترلهای پیمایش نماها

در گوشه راست پایین رابط کاربر 3dmaxمنترلهای پیمایش نماها قرار دارند . این کنترل ها بستگی به نمای فعال متفاوت هستند . به کمک این کنترل ها حرکات افقی یا تمرکزی در دیدگاه فعال را اجرا می کنید.همچنین به کمک دکمه میانی ماوس با ترکیب کلیدهای CtrlوShiftویا Altهمان نتایج رابدست می اورد.



کنترلهای اجرای متحرک سازی

سمت چپ دکمه های پیمایش کنترلهای اجرای متحرک سازی قرار دارند .از این کنترل ها برای اجرای متحرک سازی در دیدگاهها استفاده می کنید.



کنترلهای متحرک سازی فریم کلیدی

سمت چپ دکمه های اجرای متحرک سازی ابزارهایی قرار دارند که از آنها برای اجرای فریم کلیدی استفاده می کنید.

دکمهAutokeyبه شمااجازه می دهدتاعملیات ایجادفریم های کلیدی رابه روش خودکار انجام دهید.

دکمهsetkeyبه شمااجازه می دهد تا فریم های کلیدی را به روش دستی ایجاد نمایید.دکمه کلید به شما اجازه می دهد تا یک فریم کلیدی برای اشیاء‌منتخب در صحنه ایجاد نمایید.دکمهkey filltersیک کادر تبادلی را باز می کند تاشیارهای دلخواه را انتخاب نموده وسپس برای انها کلیده را تعریف و تنظیم نمایید.

ش

لغزنده زمان

لغزنده زمان(Time silder)امکان جابجایی در بستر زمان را در اختیار شما قرار می دهد . این لغزنده نشان دهنده فریم جاری و نیز تعداد کل فریم های موجود است . هنگامیکه در حالتAutokeyباشید رنگ نوار لغزنده زمان به قرمز تبدیل می شود .بر روی نوار لغزندهزمان کلیک راست کنید تا کادر تبادلی Create key آشکار گردد که توسط آن برای زمانها مبدا و مقصد فریم های کلیدی ایجاد می کنیم.


نوار ردگیری(Track bar)
این نوار نشاندهنده کلیدهای مربوط به اشیاء منتخب است . کلیدها براساس رنگ کدبندی می شوند . همچنین دامنه انتخاب و شیار صوتی را در این نوار مشاهده می فرمایید.

نوار عنوان

بالای پنجره 3dmaxمطابق معمول یک نوار عنوان قرار دارد . در این نوار نام فتیل جاری را مشاهده می فرمایید.

نوار منو

زیر نوار عنوان نیز نوار منوی برنامه قرار دارد.این نوار شامل تعدادی منوهای مختلف است که ابزارها و کنترلهای متعددی را در اختیار شما قرار می دهند . دسترسی به امکانات داخل منو ها از طریق کلیدهای میانبر صفحه کلید نیز امکان پذیر است . این کلیدهای میانبر سمت راست گزینه های داخل هر یک از منو ها ثبت شده اند.

اگر مقابل یکی از گزینه های داخل منوها علامت سه نقطه را مشاهده می فرمایید ، بدانید که گزینه های فرعی یا یک کادر تبادلی تنظیمات برای ان فرمان وجود دارد.محتویات نوار منو نسبت به وضعیتعملیات فعلی در محیط 3dmaxحساس بوده و تغییر دارد.

پانل Tab

این پانل شامل مجموعه ای از ابزارهاست که بطور پیش فرض در محیط3dmaxپنهان است.در هر ناحیه خالی از نوار ابزار اصلی کلیک راست نموده و سپس گزینه Tab panelرا کلیک نمایید تا این پانل را آشکار یا پنهان نمایید.این پانل زیر نوارمنو ظاهر خواهد شد.

این نوار شامل چند برگه (مانندsubjectوShpes)است . هر برگه را که کلیک کنید مجموعه ابزارهای مرتبط با آن برگه شامل دکمه های متعدد ظاهر خواهد شد. هر یک از این دکمه ها معرف یک ابزار خاص است.در ضمن این برگه ها و ابزراها را می توانید سفارشی نموده و بدلخواه برگه و ابزارهای سفارشی را اضافه نمایید.نوار ابزار اصلی